Batsányi János Humán Tanulmányi Verseny 2011/12

 

Beszámoló

 

 

A Batsányi János Humán Tanulmányi Versenyre 8 általános iskola 85 hetedikes és nyolcadikos diákja nevezett, hogy 3-4 fős csapatokban összemérhessék tudásukat magyar irodalomból vagy történelemből. 2011. november 30-án a versenyzők játékos formában bizonyíthatták tudásukat, miközben megismerkedhettek a gimnázium humán szakos tanáraival, a vetélkedő lebonyolításában közreműködő diákokkal, valamint az iskola épületeivel és szaktantermeivel. A versenyfeladatok összeállításánál az érvényben lévő általános iskolai tankönyvekben szereplő tudásanyagból válogattunk.

Magyar irodalomból a verseny témája Szabó Magda Abigél c. műve volt, amelyből a csapatok előzetes felkészülés alapján rövid részleteket adtak elő. Valamennyi nézőnek élményszerű előadásban volt része, hiszen a csapatok igen lelkiismeretesen felkészültek a szereplésre. Ezt követően a versenyzők változatos feladatokban bizonyították, hogy jól ismerik a művet, emlékeznek annak eseményeire és szereplőire. A diákok többek között levelet írtak Ginának Abigél szerepébe bújva, sorba rakták a regény Kőnig tanár úrhoz kapcsolódó eseményeit, majd filmrészlethez kapcsolódó és villámkérdésekre válaszoltak. Iskolánk 10.C osztályos tanulói ízletes gyümölcssalátát készítettek a versenyzőknek, akik a finom falatokhoz kérdést is kaptak a művel kapcsolatban. A verseny jó hangulatban telt, s reméljük, hogy hozzá tudtunk járulni az olvasás megszerettetéséhez is.

Történelemből Magyarország újkori történetének 1526-1711 közötti szakaszához kapcsolódva kellett megoldaniuk lexikális és játékos feladatokat a versenyzőknek. A diákok puzzle kirakásával, keresztrejtvény és titkosírás megfejtésével, címerek keresésével, totózással és igaz-hamis állítások eldöntésével bizonyíthatták felkészültségüket, de sor került fogalmak meghatározására, történelmi személyiségek azonosítására, jövevényszavak felismerésére és események kronológiájának megállapítására is. A feladatok összeállításakor filmrészleteket, zenei szemelvényeket, vaktérképet, újsághíreket és török eredetű fűszereket is alkalmaztunk, így a csapatok számára a versengés még élményszerűbbé és izgalmasabbá vált. A megfáradt versenyzőket az eredményhirdetés előtt megvendégeltük egy-egy szelet Rákóczi túrósra, bár ez a sütemény csak nevében kapcsolódik a vizsgált történelmi korszakhoz.

Az élményszerű versengésen túl lehetőség nyílt arra is, hogy a továbbtanulás előtt álló tanulók betekintést nyerjenek intézményünkbe, kicsit megismerjék a leendő tanárokat, és beszélgethessenek a már itt tanuló diákokkal. A verseny során részletes tájékoztatást adtunk a humán osztályról, illetve a képzés előnyeiről és a legfontosabb szakmai programokról. A humán verseny nemcsak a megfelelő középiskola kiválasztásában segítheti a diákokat, hanem az előző évek tapasztalatai alapján azok a kilencedikesek könnyebben kezdik az új tanévet, akik már jártak nálunk valamilyen rendezvényen.

 

Újváriné Vanó Csilla, Széll Gábor

 

 

Vissza a főoldalra