Batsányi János Humán Tanulmányi Verseny 2011/12
Beszámoló
A Batsányi János Humán
Tanulmányi Versenyre 8 általános iskola 85 hetedikes és nyolcadikos diákja
nevezett, hogy 3-4 fős csapatokban összemérhessék tudásukat magyar irodalomból vagy
történelemből. 2011. november 30-án a versenyzők játékos formában
bizonyíthatták tudásukat, miközben megismerkedhettek a gimnázium humán szakos
tanáraival, a vetélkedő lebonyolításában közreműködő diákokkal, valamint az
iskola épületeivel és szaktantermeivel. A versenyfeladatok összeállításánál az
érvényben lévő általános iskolai tankönyvekben szereplő tudásanyagból
válogattunk.
Magyar
irodalomból a verseny témája Szabó
Magda Abigél c. műve volt, amelyből a csapatok előzetes felkészülés
alapján rövid részleteket adtak elő. Valamennyi nézőnek élményszerű előadásban
volt része, hiszen a csapatok igen lelkiismeretesen felkészültek a szereplésre.
Ezt követően a versenyzők változatos feladatokban bizonyították, hogy jól
ismerik a művet, emlékeznek annak eseményeire és szereplőire. A diákok többek
között levelet írtak Ginának Abigél szerepébe bújva, sorba rakták a regény
Kőnig tanár úrhoz kapcsolódó eseményeit, majd filmrészlethez kapcsolódó és
villámkérdésekre válaszoltak. Iskolánk
Történelemből
Magyarország újkori történetének 1526-1711 közötti szakaszához kapcsolódva
kellett megoldaniuk lexikális és játékos feladatokat a versenyzőknek. A diákok
puzzle kirakásával, keresztrejtvény és titkosírás megfejtésével, címerek
keresésével, totózással és igaz-hamis állítások eldöntésével bizonyíthatták
felkészültségüket, de sor került fogalmak meghatározására, történelmi
személyiségek azonosítására, jövevényszavak felismerésére és események
kronológiájának megállapítására is. A feladatok összeállításakor
filmrészleteket, zenei szemelvényeket, vaktérképet, újsághíreket és török
eredetű fűszereket is alkalmaztunk, így a csapatok számára a versengés még
élményszerűbbé és izgalmasabbá vált. A megfáradt versenyzőket az
eredményhirdetés előtt megvendégeltük egy-egy szelet Rákóczi túrósra, bár ez a
sütemény csak nevében kapcsolódik a vizsgált történelmi korszakhoz.
Az
élményszerű versengésen túl lehetőség nyílt arra is, hogy a továbbtanulás előtt
álló tanulók betekintést nyerjenek intézményünkbe, kicsit megismerjék a leendő
tanárokat, és beszélgethessenek a már itt tanuló diákokkal. A verseny során
részletes tájékoztatást adtunk a humán osztályról, illetve a képzés előnyeiről
és a legfontosabb szakmai programokról. A humán verseny nemcsak a megfelelő
középiskola kiválasztásában segítheti a diákokat, hanem az előző évek
tapasztalatai alapján azok a kilencedikesek könnyebben kezdik az új tanévet,
akik már jártak nálunk valamilyen rendezvényen.
Újváriné
Vanó Csilla, Széll Gábor