A NATO és Oroszország kapcsolata
2010. november 25.
A nyílt napra egy
országos verseny keretében került sor, melyet az egri Esterházy Károly Főiskola politológia tanszéke hirdetett meg,
középiskolás diákok számára „Fiatalok a nemzetközi kapcsolatokban”
címmel.
Elsőként a
magyar és nemzetközi külpolitikai kérdésekkel kapcsolatos feladatlapot kellett
kitölteni, következő lépésként pedig egy nyílt napot kellett szervezni a
csapatoknak saját középiskolájukban, „NATO
és Oroszország kapcsolata” címmel. A zsűri tagjai minden rendezvényre, így
a 2010. november 25-ei csongrádi programokra is ellátogattak, hogy saját
szemükkel győződjenek meg az eredményekről. A diákcsapat tagjai: Bernát Renáta, Budai Anna, Muladi Márk és Vastag Tamás
Programunkban
– a címből adódóan – a NATO és Oroszország kapcsolatát állítottuk a
középpontba. A nyílt nap témájának különös aktualitást adott, a 2010. november
19-20-án rendezett lisszaboni NATO csúcs,
mely diplomáciailag az egyik legjobban előkészített és legfontosabb
csúcstalálkozó volt a közelmúltban. Itt több stratégiailag fontos döntés
született, többek közt elfogadták a NATO
következő 10 évre szóló stratégiai koncepcióját és az afganisztáni misszió
kivonulási ütemtervét 2014-től. Emellett – a 2008-as orosz-grúz háború után
elsőként – meghívást kapott Oroszország is, és a NATO–Oroszország Tanács ülésén aláírták az európai rakétavédelmi
rendszerrel kapcsolatos megállapodást.
A NATO és
Oroszország kapcsolata nem mindig volt felhőtlen. Tulajdonképpen a NATO a
hidegháború idején alakult katonai-védelmi szervezet, sokáig legfontosabb
feladata a szovjet terjeszkedés megakadályozása volt. Természetesen a hidegháború valamennyi
konfliktusát nehéz lett volna bemutatni, ezért Európa megosztottságát jelképező
Berlini fal történetét állítottuk a
középpontba. Ez talán a hidegháború legismertebb szimbóluma. A program
megnyitóján – az évfordulóra emlékezve – a diákok szimbolikusan ledöntötték a „Berlini falat”, és a témával kapcsolatban
kiállítást rendeztek a „kék épület” aulájában.
Az óraközi
szünetekben rendkívül színes programmal készültünk: a kiállítás mellett, videóvetítés, a NATO történetét feldolgozó prezentáció és
számos játék várta a diákokat. Például: kvíz, totó, puzzle, topográfiai
feladat, illetve NATO kódfejtés, katonai rangjelzéssel kapcsolatos feladatok.
Szponzori felajánlásból a témával kapcsolatos könyveket, kiadványokat, pólókat
sorsoltunk ki.
Emellett két
rendkívül magas színvonalú előadás várta a diákokat, melyet multiplikátor rendszerben szerveztünk
meg. Ez azt jelenti, hogy osztályonként 1-1 fő vett részt, akik majd a
látottakat-hallottakat és ezzel kapcsolatos
tapasztalataikat osztályfőnöki órákon továbbadják. A másik két
tagintézményből, illetve az általános iskolából pedig 2-2 fő diák
önkormányzati tag vett részt programunkon. Külön örömvolt számunkra, hogy Túri Andrea, a „Tiszai–Euroatlanti
Nyári Egyetem alapító tagja, illetve a Magyar Atlanti
Tanács tagja és a helyi Béri Balogh
Ádám Honvéd Nyugdíjasklub is elfogadta meghívásunkat.
A
hidegháborút követően a NATO és
Oroszország, illetve a közöttük lévő kapcsolat is sokat változott. Az
előadások e témákat állították középpontba. Elsőként Dr. Bernek Ágnes főiskolai adjunktus, tankönyvíró (Nemzeti
Tankönyvkiadó), illetve a ZSKF Geopolitikai Kutatóközpontjának vezetője "Oroszország
a világgazdaság és a világpolitika nagyhatalma? – Oroszország a 21.
században" címmel tartott előadást. Az
előadás segítségével a résztvevők élményszerű, konkrét és hiteles információkat
kaphattak a
Ezt követően Georg Spöttle,
a ZMNE docense, biztonságpolitikai
szakértő tartott előadást "Kaukázusi
terrorfészek, Oroszország harca muzulmán felkelőkkel" címmel. A diákok
rendkívül alapos és szakszerű ismereteket szerezhettek a Kaukázusi térség
geopolitikai és biztonságpolitikát érintő kihívásairól, ugyanakkor élményszerű
betekintést kaphattak az ott élők kultúrájáról.
Ez a
rendezvény is bizonyítja, hogy a Batsányi-gimnázium
elkötelezett híve annak, hogy a nemzeti
értékek és hagyományok ápolása
mellett demokratikus értékekkel rendelkező, a hazai és nemzetközi világban
otthonosan mozgó, önálló, felkészült fiatalokat, leendő állampolgárokat
neveljen.
Hattayer Róbert
Fotók:
Varga Anikó