„Egy a célunk, egy a múltunk és együttműködünk

 

Pataky Lehel Zsolt tudósítása

Nyugati Jelen (Arad, 2009. április 29.)

 

Harmadik alkalommal szervezte meg Aradon a Márki Sándor Történeti és Hagyományőrző Versenyt az Alma Mater Alapítvány.

Idén Kárpát-medencei kitekintésű volt a vetélkedő, hiszen nemcsak Arad megye magyar vagy magyar tagozatos általános iskoláiból érkeztek a résztvevők, hanem Csongrádról és Révkomáromból is (a többiek a Csiky Gergely Iskolacsoport, a Neuman Fivérek Általános Iskola, az ágyai, erdőhegyi, kisiratosi, zeréndi és zimándi iskolák csapatai voltak). A magyarországi és felvidéki csapatok a második, illetve a harmadik helyet szerezték meg a Csiky együttese mögött, de mint az alábbiakból kiderül, nem az eredmények voltak a legfontosabbak.

– Öt éve volt az első Márki Sándor-verseny, és hetedik-nyolcadikosoknak hirdettük meg – mesélte Pálfi Sándor, az alapítvány elnöke. – Célja, hogy a magyar diákok elmélyedjenek a környezetük történelmében és a magyar történelemben. A végeredmény olyannyira nem fontos, hogy nem díjazzuk külön az első, második és harmadik helyezettet, hanem mindenki kap díjat, beleértve az ópusztaszeri májusi jutalomkirándulást is. A szervezők Márki Sándor életművével is megismertetik a résztvevőket, főképp a külföldieket, mert azt nem is feltételezik, hogy az aradiak ne hallottak volna az egykori Arad vármegye markáns személyiségéről, ismerőjéről és leírójáról.

A vetélkedő egyik mozgatórugója, fáradhatatlan szervezője Székely Anna, a Csongrád Megyei Közművelődési Központ Intézményegység-vezetője, aki azt mondta, hogy nemcsak hivatali kötelességük a határon túli magyarsággal és a határ menti kapcsolatokkal foglalkozniuk, hanem személyes ügyüknek is tekintik. – Lényeg, hogy a diákok felvidéki, magyarországi és romániai magyar közösségeket ismernek meg, beletekintenek egymás iskolájába és oktatási rendszerébe. Láthatják, hogy több országban elszórva élnek magyarok, vannak közös gyökereink, közös a kultúránk, a problémáink és az örömeink. A történelem, a magyarságtudat köré épül a verseny – mondta.

A kérdéseket – amik most legfőképpen a Hunyadi családhoz kötődtek – főként Lendvai Beatrix csongrádi magyar–történelem szakos tanár állította össze. Tőle kérdeztük, hogy felkészültek voltak-e a diákok.

– Igen – hangzott a válasz–, voltak, akik már februártól tanultak erre. Jót tett, hogy egy hónapja voltunk Marosillyén, Déván és Vajdahunyadon, ahol nagyon érdekes dolgokat tudhattunk meg, és amelyek felkeltették az érdeklődésüket.

A csongrádi Batsányi János Gimnázium tanára, Széll Gábor szerint “hasznos volt számunkra ez a verseny és a márciusi hétvége is, mert olyan helyekre juthattunk el, amelyek fontosak a történelmünkben, és azt is mutatják, hogy egy a célunk, egy a múltunk és együttműködünk”.

Nagy Zsuzsanna, a révkomáromi Marianum Egyházi Iskolaközpont tanára szerint az eredményeknél fontosabb, hogy a gyerekek egymástól is tanultak. “Otthon biztosan várják az eredményt tőlünk, de itt – habár a versenyszellem megvan – örülünk és szurkolunk egymásnak” – fogalmazott.

Találomra megkérdeztünk néhány résztvevő diákot is, milyennek találták a versenyt, illetve a hangulatot. – Könnyebb volt, mint amit vártunk, és a társaság is nagyon jó – válaszolta Hégli Máté révkomáromi hetedikes tanuló. – Mi már első este megnéztük a város főterét is, és nagyon tetszett. Tanultunk erre a versenyre, ami már önmagában is jó, de több mindent megtudtunk a Hunyadi családról, emellett eljutottunk Romániába, amit nem mindenki mondhat el Szlovákiában.

Tóth Emese csongrádi tanuló is azt mondta, hogy “kicsit nehezebbre számítottunk, de jó volt, mert sok emberrel ismerkedtünk meg”. – Érdekes volt a verseny, kemény ellenfeleink voltak – mondta Murvai Dávid, a Csiky nyolcadikos tanulója –, de az eredménynél fontosabb, hogy megismerkedhettünk más régiókban élő magyar diákokkal.

 

 

A résztvevők csoportképe a Szabadság-szobornál

Fotó: Nyugati Jelen

 

 

Vissza a főoldalra