III. Márki Sándor Történeti és Hagyományőrző Verseny

 

Döntő (2009. április 25–26.)

 

A Kárpát-medencei versenyre első alkalommal kapott meghívást hét aradi és Arad megyei csapat mellett egy csongrádi és egy révkomáromi iskola is, Magyarországot a Batsányi János Gimnázium és Szakközépiskola, a Csongrádi Oktatási Központ Tagintézményének 8.F osztályos diákjai – Berényi Ágnes, Kocsy Lola, Marik Dorina és Tóth Emese – képviselték. A csongrádi és a felvidéki csapatok kitartó küzdelemben a második, illetve a harmadik helyet szerezték meg a házigazda Csiky Gergely Iskolacsoport együttese mögött.

A rendezvény dr. Pálfi Sándor, az aradi Alma Mater Alapítvány elnöke, dr. Zakar Péter, a Csongrád Megyei Közgyűlés alelnöke, Székely Anna, a Csongrád Megyei Közművelődési, Pedagógiai és Sportintézmény ÁMK vezetője és Lendvai Beatrix külügyi referens közös szervezésével valósult meg.

A csapatok március 27-29. között felkészítő kiránduláson vettek részt, ahol a Hunyadiak korának kitűnő szakértői bemutatták Marosillye, Déva és Vajdahunyad 15-16. századi történelmi nevezetességeit.

Az április végi döntőben minden csapat röviden bemutatta saját települését és iskoláját, majd egy részletet adtak elő az általuk írt Mátyás-novellából. A kirándulás tapasztalataira és megadott szakirodalomra épülő feladatok között szerepelt a Hunyadi-címer lerajzolása, különböző helyszínek térképen való bejelölése és a korszak fontos személyiségeinek felismerése. Nagy sikert aratott a Mátyás-mondák címéből összeállított activity és a Hunyadiak koráról szóló műveltségi teszt.

A verseny közben a csapatok felkészítő tanárainak Széll Gábor, a Batsányi János Gimnázium és Szakközépiskola tanára tartott előadást a magyarországi Mátyás-oktatás sajátosságairól, bemutatva a forrásközpontú történelemtanítás fontosabb elemeit és a korszakhoz kapcsolódó digitális segédanyagokat. A vetélkedő zárásaként a diákok Arad nevezetességeivel ismerkedhettek meg Ujj János nyugalmazott történelemtanár vezetésével.

Pálfi Sándor azzal a céllal szervezte meg harmadik alkalommal is a Kárpát-medencei versenyt, hogy a magyar diákok elmélyedjenek környezetük történelmében és a magyar történelemben. Székely Anna szerint az együtt töltött hétvégéken a diákok felvidéki, magyarországi és romániai magyar közösségeket ismertek meg, és saját szemükkel láthatták, hogy bár több országban elszórva élnek magyarok, vannak közös gyökereink, közös a kultúránk, a problémáink és az örömeink.

A magyar diákok közötti együttműködés május közepén folytatódik, amikor az aradiak látogatnak el az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékparkba.

 

 

 

Fotók: Széll Gábor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vissza a főoldalra